Wat is het werk van een community manager?

Het inzetten van community’s is de laatste jaren steeds populairder geworden. Bedrijven zien de kracht van een waardevolle community en willen dit ook inzetten naast hun core business. 1 ding is dan zeker, je hebt een community manager nodig! Maar wat doet een community manager? Een community manager zorgt voor verbinding en interactie in een groep mensen, waardoor de community blijft groeien. Welke middelen zet je in om die community bruisend te houden en welke werkzaamheden horen daarbij?

Taken van een community manager:

We gaan de taken bespreken die bij de functie community manager horen. Of jij nu een eigen community beheert of een interne community bij een grote organisatie, de werkzaamheden blijven grotendeels gelijk!

Er zijn natuurlijk ook verschillende werkzaamheden die onder deze ‘hoofdtaken’ vallen. Tijdens het lezen van dit artikel ga jij ontdekken of dat deze functie wel of niet bij je past. Deze omschrijvingen per taak zijn een inschatting van het werk wat je te wachten staat. Wil jij een eigen community starten en vraag je je af of de werkzaamheden wel bij je passen? Lees dan zeker even door. Twijfel je daarna nog steeds? Neem dan contact met me op en we praten erover in een vrijblijvende kennismaking.

Betrokkenheid en interesse

Als community manager toon jij betrokkenheid en interesse. Een community manager die veel interactie heeft met zijn/haar leden, is een actieve community manager. Hieronder valt dus:

  • Vragen beantwoorden
  • Feedback verzamelen
  • Actief (nieuwe) contact leggen

Evenementen organiseren

Ook ben jij de persoon die evenementen organiseert en hier ook initiatieven in neemt. Online en offline evenementen organiseren is een van de onderdelen die zorgt voor een sterke community en het versterken van de band met je leden. Je kan bijvoorbeeld:

 
wat-doet-een-community-manager

Social media beheer / content creatie

Community managers zijn vaak ook verantwoordelijk voor het beheren en onderhouden van de social media pagina’s. Naast de interactie die belangrijk is (dus het reageren op de berichten en betrokkenheid tonen) is ook het plaatsen van goede content belangrijk. Dit houd voornamelijk in:

  • Blogpost schrijven
  • Nieuwsbrieven maken
  • Video content
  • Informatie delen
  • Vermaak en betrokkenheid

Een strategie is daarom ook heel belangrijk. In een strategie verwerk jij het stukje community building. Het is super interessant om social media te gebruiken om nieuwe leden aan te trekken, echter zonder strategie heeft dit geen nut.

Je social media pagina op de juiste manier inrichten is een goed begin: Hoe je dat doet lees je hier.

Samenwerkingen aangaan

Samenwerkingen zijn krachtige middelen om je community te laten groeien. Werk samen met andere community’s en onderhoud dit contact goed. Je kan namelijk met andere community’s evenementen organiseren. Heb jij een locatie en een online community wil een live event organiseren? Perfect! Zo ontvang jij weer een groep mensen die de locatie ontdekken + je hebt er weer een mooie samenwerking bij (je hebt er beide wat aan!).

Ben jij community manager van een grotere organisatie? Beheer jij de interne community tussen verschillende afdelingen? Dan zijn samenwerkingen NOG veel belangrijker. De marketing afdeling die goed contact heeft met de HR afdeling. Een directeur die ervan overtuigd is als jij iets organiseert voor het bedrijf, iedereen met plezier deelneemt. Community building kan dus zeker op organisaties/bedrijven ingezet worden, graag zelfs!

communitybuilding

En zo maak je dit extra succesvol!

Ook is er een onderdeel wat je echt niet moet vergeten om een succesvolle community te kunnen leiden. Het verzamelen van feedback van community leden en hier ook acties op ondernemen. Denk aan:

  • Behoeftes in kaart brengen
  • Verbeterpunten doorvoeren
  • Aanpassingen in strategie
  • Trends en ontwikkelingen doorvoeren
  • Besluiten nemen

Dit helpt bij het bijdragen van een gezonde community waar ook verbeterpunten aangekaart kunnen worden.

Onthoud wel dat de specifieke taken van een community manager kunnen variëren afhankelijk van de soort organisatie. De grootte van een community speelt natuurlijk ook een rol. Als jij een eigen community beheert (als core business) is dit weer anders, dan dat jij een interne community beheert in een grote organisatie.

De sfeer bepaald alles

De sfeer is allesbepalend in een community. Jij zorgt ervoor dat de sfeer gezellig is en óók blijft. Als er eventuele conflicten ontstaan, zorg jij dat deze opgelost worden. Omdat jij persoonlijk betrokken bent met (bijna) alles wat in jouw community gebeurd, verwachten je leden dat jij de ‘bewaker’ bent van de sfeer. Dit is naast een van de leukste taken, ook een van de moeilijkste. Hoe bewaak je de sfeer en wat moet je doen als dit fout dreigt te gaan? Iedere community manager vindt hier een eigen weg in, zorg dat je jouw manier gevonden hebt zodat je deze direct kan toepassen mocht dat nodig zijn.

Ga ook eens in die helikopter (helikopterview) zitten om te voelen hoe die sfeer nu echt is. Zo leer je jezelf kennen en kan je ook verbeterpunten toepassen in je strategie. Dat wordt alleen maar gewaardeerd door je community leden, streven naar een NOG fijnere club mensen.

Wat heb ik geleerd van een community managen?

Toen ik mijn eerste community begon, had ik echt werkelijk geen idee wat me te wachten stond. Had ik geen lijstje (zoals hierboven) waar ik rekening mee kon houden. Ik ging er volledig voor, omdat ik de kracht van community’s heel interessant vond.

Alle punten zoals hierboven benoemd kwamen aan bod. De ‘standaard’ taken zoals social media beheer en evenementen organiseren gingen me goed af. Als je deze 2 onderdelen goed met elkaar combineert, krijg je vuurwerk op social media! Het was zo fijn om te zien dat als je social media inzet om je evenementen aandacht te geven, dat dit ook echt werkt!

Het gevoel overbrengen op je community leden is een stukje ingewikkelder. Hier kan je bijna geen handboek over schrijven. Er bestaan zoveel verschillende soorten mensen op de wereld, hoe kan je hier een advies voor schrijven? Het gevoel overbrengen start bij het zelf voelen.

  • Wat voel ik als community manager?
  • Wat vind ik een fijn gevoel dat ik wil overbrengen op mijn leden?
  • Voor wie wil ik er zijn?
  • Wat past er bij mijn (toekomstig) community lid?

Ben daar, doe mee & analyseer. Een community heb je niet in een half jaar gebouwd, hier gaat meer tijd en aandacht inzitten. Als jij een goede analyse hebt opgebouwd bij je huidige leden, kan jij je toekomstige leden veel beter aanspreken met een strategie die bij jouw unieke community past.

Toen ik uiteindelijk het gevoel, social media beheer en events samen kon brengen, stond deze community als een huis.
Een thuis waar ik nog altijd graag kom.

Even samengevat

Ik heb in deze blog omschreven welke werkzaamheden horen bij het werk van een community manager. Ben jij community manager (of wil je er een starten?) en wil jij graag groeien met je community? Zoek jij ondersteuning bij dit traject of wil je inspiratie opdoen?

Ik help diverse locaties/online community’s door heel Nederland met het bouwen van groeiende community’s. Ook heb ik een eigen community opgericht en ben ik een inspiratiebron voor andere community managers. Als community bouwer sta ik graag voor je klaar. Of je nu een brainstormsessie bij me boekt of me volgt op social media, ik ga je helpen met de groei van je community!

De volgende stap…

Jij wilt zo snel mogelijk naar een community waar je ook geld mee kan verdienen, dat duurzame verdienmodel. Maar laten we niet vergeten dat een duurzame community bouwen, tijd kost. Snel bouwen is namelijk niet duurzaam bouwen. Wanneer je begint met het bouwen van jouw community, moet je rekening houden met de volgende woorden: verbinding en vertrouwen. Dit zijn eigenschappen die jij als community manager nodig hebt om een duurzame community te bouwen. Verbinding en vertrouwen ontstaat niet snel, daar is tijd voor nodig, gun jezelf ook die tijd!

Nu je weet welke taken bij een community manager horen. Is het ook belangrijk om te weten hoe je een duurzame community bouwt, dat is namelijk het doel van veel bedrijven! daar vertel ik graag meer over in een andere blog!

Wil jij nu nog meer leren over community’s en inspiratie opdoen bij andere community managers? In mijn nieuwsbrief deel ik verhalen over mijn reis als community manager, mijn werk als community bouwer en de leuke locaties die in bezoek! Ik garandeer je, het is zeker de moeite om je in te schrijven!

communitybouwer